Sports

Wednesday, September 23, 2009

TITONI Cosmoking Black Dial (SOLD)

Sekali imbas macam jam jenama Tudor Rolex jam ini. Bukan Tudor mahupun Rolex tapi TITONI juga sama dengan jam jenama Tudor, Rolex, Omega, Longiness dan lain-lain iaitu dikeluarkan dari negara pengeluar jam terkemuka dunia iaitu SWISS.
Ini adalah jam yang pertama sekali koleksi aku yang mempunyai dial yang warna hitam. Ternyata ianya sangat bersih sekali tanpa ada sebarang cacat pada muka jam mahupun body jam ini.

SOLD TO MR VUI, KOTA KINABALU
Satu yang sangat menkagumkan mengenai jam ini ini ialah dial. Kombinasi warna hitam pada dial dan warna gold menyerlahkan. Pada jarum pendek dan panjang juga mempunyai kombinasi warna yang cukup sepadan iaitu black dan gold. Jam ini sekali lagi di cantumkan dengan penggunaan warna new leather strap berwarna hitam. Sekali gus penggunaan cantuman warna hitam gold termasuk leather jam ini memang cukup terserlah.
Namun, untuk memastikan jam ini terus berfungsi dengan baik untuk tujuan setting masa dan tarikh crown jam telah ditukar baru. Ternyata agak mudah untuk setting masa dan tarikh kerana telah dibaikpulih semula.
Case back jam ini masih lagi sempurna. Jam ini mmpunyai jenis 737-360, waterproff, Rotomatic, Antimagnetic, Titoflex serta made in Swiss iaitu pengeluar jam terkemuka dunia.
Ini adalah gambar case bask engine dibandingkan dengan duit 0.50sen. Boleh lah kalau tengok perbandingan besar jam ini.
Engine jam ini memang sangat mengkagumkan, goncang sedikit sahaja atau guna dalam tempoh satu jam ia boleh beroperasi sekitar 8 jam. Jadi tak perlu nak fikir servis jam ini, kerana perjalanan masa dia memang tepat. Pada engine jam tertulis TITONI, ROTOMATIC, 25 JEWELS SWISS MADE.
Muka jam memang masih bersih serta jelas mata memandang. Cuba dilihat cermin jam ini, ternyata ianya masih original. Perhatikan dengan jelas, cerminnya cukup tebal mengambarkan ianya adalah original dari Titoni.
Tulisan pada muka jam ialah Logo Titoni, TITONI, Cosmo King, 25 Jewels, Rotomatic, Date
Memang cantik sekali jam ini. Kalau difikirkan dua kali macam tak nak jual. Tapi kalau difikirkan balik jual sahaja.

Secara Spesific :

Swiss Made
Automatic
25 Jewels (Engine Very Good Condition)
Original Glass
Body like new
New Crown
New Leather Strap
Unique Dial combination black and gold
Nice Face

Wording Pada Muka Jam
Logo titoni, wording Titoni, Cosmo King, 25 Jewels, Rotomatic, Date.

2 comments:

  1. Maaf saya memberi pandangan. Apabila diteliti, saya dapati enjin cosmo king ni sama dengan enjin airmaster, cermin dan dial juga sama, cuma tukar perkataan airmaster ke cosmo king. Harga airmaster ada blogger boleh bagi RM300 sahaja. Mungkin tuan ada sebab kenapa harga cosmo king jauh lebih tinggi? Tq.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Semua jam Titoni yang dikeluarkan sekitar tahun 1970-1980an menggunakan engine jenis yang sama iaitu jenis ETA tetapi model berbeza sama ada 2700, 2710, 2790, 2800, 2800, 2890 dan banyak lagi.

    Kalau dilihat cermin pula, semua saiz jam Cosmo King adalah lebih besar dari Titoni Airmaster selain lebih tebal.

    Dari segi dial bezanya nama Airmaster dan Cosmo King selain ada keunikan dari dail. Apabila dibandingkan Airmaster dan Cosmo King ia nampak lebih elegan.

    Harga Airmaster lebih murah berbanding Cosmo king kerana pihak pengeluar dah tentukan harga Cosmo king lebih tinggi sebagai lambang status pemakai jam tangan tersebut.

    Mungkin ini boleh membantu anda.

    Regards

    Mr Dils

    ReplyDelete